Natt!

Det är natt på 111A, patienterna ligger i sina sängar och sover medan Cilla och jag jobbar för fullt. Eller det kanske inte var så det var inatt. Vi har en bra natt, eller en dålig. Det beror på hur man tolkar orden. En bra natt eftersom patienterna sover och inte behöver min hjälp så mycket, en dålig natt för att jag inte har så mycket att göra. Natten blir så lång då. Jag har försökt jobba undan lite student jobb så en hel del har jag fått gjort.

På fredag är det julafton, sakta men säkert kommer barnens dag allt närmare. Små barn som väntar på tomten, tonåringar som vill riva upp paketen och vi vuxna som väntar på sillen eller är det snapsen. För min del blir det en snaps och alkoholfri julhelg. Jag skall jobba nätter då också.
Före jul har jag en hel lång lista på saker jag måste hinna ordna, skall påbörja den listan imorgon när jag kommer hem. Bara jag sätter fart så kommer det att gå fort.
Jag tänkte mig att allt skall bli klart på onsdag så jag bara kan njuta av torsdagen.

Jag har en del andra saker i mina tankar också, och jag kan inte slå bort dom tankarna. Dom är behagliga och mjuka och jag älskar känslan. Känslan av det som tankar kan ge.

Nu skall jag titta till en patient, hålla en varm hand och sitta en stund. Man kan alltid tillföra något till en patient som är i livets slut, närhet är något man alltid kan bjuda på om man har en stund över. Ett trasigt liv kan lagas med så lite. Ångest lindas inte alltid med en tablett och en grinig sköterska. Lugnet och tryggheten kommer bäst av närhet.

//S


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0