Rågsiktskakor ca 8 st

50 g jäst   

5 dl mjölk

100 g smör

1dl sirap

2 msk stött fänkål alt brödkrydda

3dl vetemjöl special

ca 9dl rågsikt

 

Smält smöret. Häll ner mjölken och låt degvätskan svalna till fingervarmt (37 grader).

Häll degvätskan över jästen. Blanda i kryddorna och resten av ingredienserna och arbeta degen smidig.

Jäs i 40 min.

Arbeta degen väl och dela den i 8 lika stora delar. Kavla ut varje del till en rund kaka, ca 1cm tjock. Nagga kakorna med en gaffel och låt jäsa i 30-40 min. Sätt samtidigt ugnen på något över 200 grader.

Grädda mitt i ugnen i ca 13 min.

Tag ut kakorna och pensla med varmt vatten för att få en fin och blank yta. Låt svalna under duk.

Lycka till!




//S 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0