"Mina motpoler"

Jag har lärt känna en flicka, tjej, kvinna,mamma och stålkvinna som egentligen är min raka motsats. För mig är hon en tuff tjej som gör det som andra bara drömmer om. Jag träffade henne av en slump när hennes och min son stod och tittade på varandra som Emil i Lönneberga och borgmästarens pojke gör, i Astrid Lindgrens bok, den 30 April för några år sedan. Hon presenterade sig som mamma till Calle, som det visade sig att den gulliga lilla pojken med vild frisyr hette.

Vid några tillfällen var jag hem till henne och fikade och kvinnan som oftast glömde vilken tid föräldramötet var, vilken dag det var fisketur i skolan och när hon skulle lämna in kontaktboken, var en otroligt facinerande kvinna. För var gång vi träffades blev jag mer och mer övertygad om att det här var en kvinna med otrolig kunskap.

En dag fick jag frågan från henne om jag ville vara med henne på en dag på höskolan i Gävle när hon skulle föreläsa. Jag läste till sjuksköterska den aktuella perioden och tackade ja. det skulle vara stora föreläsare som Ola Skinnarmo och fotografen Fredrik Sträng. Tänk att jag skulle få träffa dom som var så stora äventyrare. Självklart tackade jag ja.

Så satt jag då där och lyssnade på hur dom berättade om sina stora äventyr och tycket att det var så häftigt. Så skulle jag vilja vara. Sen skulle då min väninna, stålkvinnan, föreläsa. Hon som jag inte hade så stora förhoppningar på egentligen, hon var ju bara en kvinna som borrat på nått kallt ställe.

Jag har nog aldrig hört en så bra föreläsning, denna lilla flicka från Vilhelmina som själv tyckte att hon hade en rörig personlighet trollband mig totalt under sin föreläsning. Att kunna prata så bra, berätta så intressant och framför allt ha modet att göra allt detta!  Min väninna, trebarns mamman från Stockholm, var mycket större i sin erfarenhet än både Skinnarmo och Sträng tillsammans. Hon är en underbar föreläsare som ger åhöraren precis det den vill ha.

Kvinnan heter Cecilia Hed Malmström och är fantastisk. Hon har skrivit en bok som heter "Mina Motpoler" som jag tycker att du skall läsa. Det ger en otrolig upplevelse av hur en trebarns mors liv kan se ut. Kanske inte det liv jag lever men ett liv fullt av överraskningar och annorlunda saker som gör mitt liv rätt okomplicerat.

Tack Cissi för otrolig läsning!

//S


Kommentarer
Postat av: ceciliahedmalmström

Puss och kram....och tårarna rinner på min kind...

kram och stort tack cecilia på väg mot Trondheim

2009-06-12 @ 10:59:09
URL: http://likko.se
Postat av: Eva

Håller med dig, boken är världsklass!!!

Gillar den verkligen!



Du har tur som även känner denna fantastiska person.



Ha en fin kväll!

Kram från Eva

2009-06-15 @ 22:50:45
URL: http://cloudberrie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0