10 oktober kl 10:53

Så kom då samtalet, Danne ringer från jakten. Kanske har dom skjutit Esthers första rådjur. Men så är det inte, han börjar med att säga att det är ett problem, sen säger han det jag inte vill höra, det som han aldrig velat säga. Bringa har blivit biten av en varg.

Plötsligt kan jag inte andas, men jag hör att jag skriker men jag får ingen luft. Jag hör inte vad han säger men jag vet att han säger nått. Plötsligt tar Kristina telefonen och Anna står där med mig. Benen blir som sockerdricka och jag måste sätta mig, vad sa han egentligen, Esther då, var är Esther?

Kristina kommer in i rummet men jag kan fortfarande inte andas, Hon säger att Danne skall ta henne till Teresia så hon fpår titta på henne. Fan vi som skulle uppvakta Johanna. Jag lugnar mig lite när jag fått fundera en stund så vi åker fram till skolan för att uppvakta Johanna. Så ringer han då igen och jag skakar när jag ser numret. Danne säger att det inte är någon fara men att vi skall åka till Falun och djursjukhuset där för att undersöka henne mera.

Efter en snabb bilfärd för att möta upp kliver jag så in i bilen och ser att Esther sitter där helt oskadd. Bringa, ja min Bringa ligger i Dannes knä med tomma ögon, kall nos och blekt tandkött. herregud, Daniel har inte förstått än, det kommer inte att gå. Pappa åker så fort han kan. Jag håller hennes huvud i min hand och känner att hon blir kallare och kallare.

Ca 1 mil från Falun orkar hon inte mer, hon somnar där i knät på Daniel och med huvudet i min hand.

Vi åker ändå vidare till Falun eftersom vi vet att dom väntar på oss där, Teresia har ju ringt och förvarnat om att vi skall komma.
Bringa hade en pneumothorax på vänster sida och en skadad hjärtsäck, hon hade bitmärken på nosen och vid svansen.

Det är länge sedan jag gråtit så mycket, huvudet värker och ögonen är svullna. Men något som glädjer mig är alla samtal, mail,sms, kommentarer vi fått. Att andra bryr sig i vad som hänt.
det finns andra människor som ifrågasätter om det vi säger är sant, dom säger att vi får slylla oss själva. Men ni vet inte vad ni säger. En jakthund är ämnad för jakt och skall kunna springa runt i skogen och jaga utan att bli biten av varg. En frisk varg anfaller inte hundar. Nått är fel när vargen gör som den gjorde med Bringa.

När jag får tillfälle, och det handlar inte om om jag får tillfälle utan när jag får tillfälle så kommer det att bli en varg mindre i de här skogarna. Och är det då så att jag hanmar bakom galler för det så tar jag det! Ingen annan får råka ut för det som vi råkat ut för. Tack och lov hittade Danne Bringa i tid, vi fick tillbaka henne, andra hittar aldrig sin hund eller ännu värre, dom hittar ett huvud och inte mer!

Bringa var en jakthund, en kelgris som låg i soffan, hon åt chips på helgerna och åkte på semester med oss andra i familjen. Vi glömmer aldrig en familjemedlem även om hon var en tjock lite beagel som levde för att jaga!

//S

 


Kommentarer
Postat av: Annika

Jag gråter o gråter... Älskade Bringa. Älskade Sarah. Om jag bara kunde hålla om dig nu...Kraaaaam

2009-10-11 @ 18:31:46
Postat av: sandra

oj,va hemskt.. tårarna börjar rinna när ja läste detta..

2009-10-11 @ 19:07:16
Postat av: Anna N

Åhh Sarah! Stackars er, sånt här borde verkligen inte få kunna hända. Tänker på er! Kram/Anna

2009-10-11 @ 19:48:57
Postat av: marina

Finner inte så många ord att säga till dig/er Sarah, men jag tänker på er och lider med er...

Kram

2009-10-11 @ 21:14:42
Postat av: Sara

Usch och fy.... tårarna rinner ner för ens kinder när man läser dina ord. Jag hoppas verkligen att ingen fler blir drabbad av dessa j-la djur. Men ni kan ju aldrig få tillbaka er Bringa ändå.

Kram

2009-10-11 @ 23:03:15
Postat av: Anonym

säg till när du vill ta varg elendet, jag hänger på,

vi har ju åxå nybörjare i skogen, åh den vill jag inte mista, tänker på er,,,kram

2009-10-12 @ 07:57:52
Postat av: Susanne

EN STOR KRAM!!!

2009-10-12 @ 14:46:23
Postat av: Camilla

Tänker på er Sarah! <3

2009-10-12 @ 22:29:58
URL: http://jeanpilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0